Průměrné IQ českých řidičů klesá, řidiči přestávají chápat, co znamenají červená světla a výstražný zvuk u přejezdů (mají přece nárok jet a nějaké světlo či závory je nezajímají, máme pro to i typicky českou hlášku, „světlo není zeď“). Lidé mají dnes často i sluchátka na uších (hands free). Nechráněný přejezd je tak pro průměrného českého řidiče velké riziko. Ale ani závory průměrnému českému řidičovi nezabrání vjezd na přejezd, jsou řidiči, co se nekoukají na silnici a řeší SMS či jiné aktivity.
Před časem jsem stál před přejezdem a závory byly stažené delší dobu a lidé začali závory objíždět. Vytáhl jsem „z nudy“ fotoaparát a začal řidiče fotit tak, aby bylo vidět červené světlo. Radost neměli a dávali to gesty najevo. Ten přejezd nebyl přehledný, hned za přejezdem koleje začínaly zatáčet do oblouku 90 stupňů. Dá se tedy spočítat, jak dlouho trvá, od zpozorování vlaku do jeho příjezdu na přejezd, odhaduji to na vteřiny.
Otázka i zní, zda by se neměl pro české řidiče průměr červených světel zvětšit, aspoň na dvojnásobek a i zvýšit hlasitost signalizace, aspoň u té mimo obec.
A jaké závory pro české řidiče? Současné dřevěné závory pouze přes půl silnice nezabrání českému řidičovi ve vjezdu na přejezd, závory jdou pohodlně objet nebo přerazit. Závory jsou takové úmyslně, aby řidič, kterého závory „uvězní“ na přejezdu, mohl z přejezdu odjet přes druhou půlku silnice nebo závory zlomit. Český řidič by spíše potřeboval před přejezdem závory, jako dělali komunisté na hranicích, aby zabránili průjezdu lidem mimo území ohraničené ostnatým drátem.
Dříve byly závory přes celou silnici a stahovali je železničáři ručně, u každého přejezdu býval drážní domeček. Z ekonomických důvodů se tato služba zrušila, ale nepočítalo s tím snižujícím se IQ českých řidičů.
Má někdo nápad, jak to snižující IQ českých řidičů vyřešit? Tedy kromě měření IQ při zkouškách na řidičák?
Leave a Reply