Budeme mít nový úřad, Úřad pro přístup na dopravní infrastrukturu. Dej blbcovi moc, vymyslí lejstro. Dej politikovi moc, vymyslí úřad. Když si politik neví s něčím rady, tak svou neschopnost zakryje tím, že vymyslí komisi, pak úřad. A když je problém velký, tak někdy i nového ministra (ministr pro lidská práva, jako bychom neměli lidská práva řešena v listině základních práv a svobod?) či dokonce ministerstvo (již zrušené Ministerstvo informatiky). Založením něčeho na nějaký čas politik odloží řešení problému a navíc vypadá „akčně“, něco dělá… No a další politik pak zase nějaký úřad výjimečně i zruší (Vojenský vlečkový úřad). Návrhy na zrušení „zbytečných“ úřadů od předsedy Svobodných Petra Macha si můžete přečíst na jeho webu.
Nový Úřad pro přístup na dopravní infrastrukturu bude regulační, stát bude železniční dopravu regulovat = omezovat. Omezovat proto, že ačkoliv bychom měli podporovat přesun dopravy ze silnic na koleje, tak přístupem soukromých investorů do osobní dopravy „státu“ došly koleje, které spravuje státní úřad Správa železniční a dopraví cesty (SŽDC), ačkoliv se stále nějaké koleje za dotace EU pokládají a jednokolejové tratě se mění na dvojkolejné. V dnešní době máme podle mého posledního počítání 173 provozovatelů nějakých lokomotiv, je potřeba odečíst úzkokolejky. Koho to zajímá přesně, může si to zjistit na rejstříku lokomotiv vedeném Agenturou EU pro železnice (tedy pokud umí pracovat s MS Excel…). A ti všichni provozovatelé žádají, aby mohli se svými lokomotivami někam dojet a SŽDC jim má připravit grafikon cesty. Železnici spravují i další úřady, Drážní úřad a Drážní inspekce. Takže podle mého počítání půjde již o již 5. úřad pro železnice (určitě jsem na nějaký zapomněl)…
Nový úřad bude spravovat i leteckou dopravu. Docela by mě zajímalo, jak to dělají v letecké dopravě, že se letadla nesrazí, když vidím, jak nad Prahou přistává letadlo po letadlu v periodě 2 či dokonce 1 minuty. Když se díváte na trať, tak kde jezdí vlaky po 1 minutě? Je složitější zorganizovat dopravu na kolejích, než ve vzduchu? Možná je to v pomalosti našich vlaků, čím jede vlak pomaleji, tím později uvolní koleje pro další vlaky. Můžete si spočítat trojčlenkou úlohu (5. třída základní školy?) a dát odpověď do diskuze: „Z Prahy do Brna je to vlakem 255 kilometrů. Z Prahy vyjel vlak rychlostí 160 km/hodinu a za ním vyjel vlak rychlostí 60 km/hodinu. Jaká bude mezi nimi vzdálenost (volné místo pro další vlaky), když první vlak dorazí do Brna?“ Jak se do něčeho míchá stát, tak se to vždy zhorší. Tak můžeme očekávat, že nový úřad periody přistávání letadel prodlouží, možná nastane i nějaký vážnější problém.
Nový úřad bude mít 25 úředníků a ti budou „omezovat“. Mají se to tento počet snížit počty na jiných úřadech, kterým se tato kompetence odebírá. Věříme tomu? V současné době se hledá ředitel úřadu, na stávajících úřadech nikdo takový není, tedy by se měl nějaký ředitel ze stávajících úřadů propustit a ten nový přijat.
A co „regulovat“ ještě něco?
Dálnice jsou u nás ucpané, protože nikdo nepočítal s tím, že aut přibude. Výroba automobilů je u nás významný zaměstnavatel, stát jí podporuje, stát vyzývá (daněmi, šrotovným, v cizině emisními nálepkami), aby se utrácelo za nová auta, ale kudy mají ta nová auta jezdit? Kde mají parkovat? V modré zóně? Tak se možná pravomoc úřadu v budoucnu rozšíří i na ucpané dálnice a úřad bude dopravu omezovat po vzoru Řecka v Aténách, v liché týdny budou jezdit po dálnicích auta s poznávací značkou začínající (či končící) lichým číslem, v sudé naopak.
A proč neregulovat ucpané chodníky? Prodírali jste se v létě po Praze mezi davy turistů. Co omezit přístup na chodníky obdobně podle čísla osobního dokladu, v kalendářní dny by mohli používat chodníky lidé, kterým končí číslo dokladu lichým číslem a v sudá naopak…
Nikdo neví, kolik máme platných zákonů, které je potřeba dodržovat. Máme tolik úřadů, že již je ani většina lidí nezná, natož aby je vyjmenovali. A tím přibývá razítek na různých žádostech. Víte, kolik razítek potřebujete na zřízení lékařské praxe? Hodně, někdy to spočítám… A zkuste jen někoho nechat vyjmenovat všechny ministry. Přežili jsme úřady za doby Rakouska – Uherska, přežijeme i další úřad, my na to máme, zdroje v dalším zadlužení státu přece jsou…
Leave a Reply