Zdeněk Škromach navrhl, že by si cyklisté na cyklostezce mohli dát tři piva nebo sedmičku vína, tedy že mohou mít v krvi alkohol do 0,8 ‰. Budou mít cyklisté za povinnost mít u sebe tester na alkohol?
Zajímavé by asi také bylo zjištění, zda je Škromach pravidelný alkoholik. Mně by totiž rozhodně nenapadlo se „bít“ za práva poživatelů návykových látek, ale většina voličů asi takových je, tedy Škromachovi jde také o voliče.
Jedním z problémů bude tolerance hodnot. Policisté mají toleranci ± 3 km u radarů. Pak se řidiči s policisty dohadují, že sice překročili povolenou rychlost, ale že jsou stále v toleranci. A hádají se, že na určitém úseku je podle nich omezení zbytečné, tedy proč by dodržovali povolenou rychlost.>.
Cyklisté se budou určitě také hádat, že údaje o jejich alkoholu v krvi sice překračují zákonnou normu, ale že jsou v toleranci, že nikoho neohrožují, tedy proč by se nemohli napít. Možná budou i argumentovat svým testerem na alkohol. Jaká se plánuje tolerance u testerů, na ±0,1 ‰?
Když někdo řídí motorové vozidlo, má to snadné, pít prostě nesmí. Ale tady bude moci cyklista „trochu“ pít, ale jak pozná, že se blíží ke hranici, když má s pitím již přestat? Já to vidím snadné, po (již bývalém)vzoru Francie bude mít povinnost každý cyklista, který hodlá pít alkohol, vlastnit tester a testovat se. Pokud tester mít u sebe nebude, ať alkohol nepije, jak prosté.
Uvádí se 3 piva a sedmička vína. Jenže na každého působí alkohol jinak, Asiaté snášejí alkohol hůře než běloši, prý lidé s modrýma očima naopak snášejí alkohol lépe. Tedy množství alkoholu v krvi 0,8 ‰ nevypovídá, jak jsme schopni řídit, Asiat na cyklostezce s 0,8 ‰ bude větší hrozba než „běžný český volič“. A na cyklostezkách často vidím skloněného cyklistu, jak rychle šlape, aby toho hodně stihnul. Co omezit u cyklistů pod vlivem alkoholu maximální rychlost? Já bych si kolo řídit s 0,8 ‰ netroufnul, pamatuji, jak se kdysi se mnou houpalo okolí, když jsem jel pod vlivem několika piv na koloběžce. V autě jet opilý je jednoduší, svět se aspoň nehoupá.
V Německu není omezená rychlost na dálnici, ale když svou rychlou jízdu řidič nezvládne, tak předpokládám, že soud jasně řekne, že řidič sice žádnou omezenou rychlost nepřekročil, ale že měl jet tak, aby nehodu nezpůsobil.
Bude to obdobně u nás, že když cyklista způsobí pod vlivem alkoholu nehodu na cyklostezce, řekne soud, že cyklista sice množství alkoholu nepřekročil, ale že měl jet tak, aby nezpůsobil nehodu? Rozhodně bude zajímavé, pokud bude zákon schválen, jak bude řešit soud nehodu cyklisty pod vlivem povoleného množství alkoholu.
A jak to bude s alkoholem dále? Asi přijde někdo jiný, co pravidelně nepije alkohol, a bude chtít rozšířit zákon o reflexních vestách o povinnost chodce v reflexní vestě nemít v krvi hladinu alkoholu vyšší než těch 0,8 ‰, ať si jde opilec třeba příkopem. A z těch všech měnících se nařízení a zákonů se časem všichni „zblázníme“.
Normální je návykové látky nepožívat. Jenže řekněte to „běžnému českému voličovi“…
Leave a Reply