Máme spoustu lidí v automobilovém průmyslu. Proč nezaložit novou českou společnost a začít vyrábět konkurenční auta? Nebo naši „automechanici“ umí jen něco přišroubovat na pásu, tedy když dostanou ten správný šroubovák?
Na ČT2 běžel film o autu Lamborghini Avendator. Pojednává o tom, jak Ital Ferruccio Lamborghini vyráběl traktory Lamborghini a chtěl vyrábět sportovní auta. Zašel do firmy Ferrari a upozornil na nedostatky jejich stávajících aut. Ve Ferrari nebrali jeho kritiku v úvahu, tak šel a rozhodl se vyrobit své auto. Založil továrnu, nabral lidi a povedlo se mu to.
V Česku zahraniční firmy montují velká množství aut. Ale jaká auta? Spíše taková levná… v porovnání třeba s německými, francouzskými.
Na problém kolem výroby levných aut upozorňuje v MF Dnes 14. 9. 2016 ekonomka Helena Dvorská. Opakuje nepřímo známý fakt, že pokud chtějí čeští zaměstnanci stejné mzdy jako v Německu, tak musí umět vyrábět a prodávat jinou třídu aut, než stávající levná. Jinými slovy, když vyrobí za stejnou dobu levnější =horší auto (Škodovka) než němečtí dělníci (BMW), tak nemohou chtít stejné mzdy. A ještě jinými slovy s nadsázkou, proč nevyrobí za tu stejnou dobu auto na úrovni Lamborghini?
A ekonomka Dvorská se ptá, co bude, až pomine zájem o auta? Co bude, až zahraniční firma ukončí provoz automobilky nebo jen opustí Česko a přesune výrobu z ekonomických důvodů za levnějšími mzdami někam do Asie? Co se pak stane, kam půjdou třeba výrobky subdodavatelů automobilek?
Dělníci, kteří montují auta v automobilkách, bývají vyučení automechanici, opakuji se, umí něco jiného, než něco přišroubovat, když dostanou ten správný šroubovák?
Včera byl u mě opravář praček, měnil ložisko v bubnu. Na výměnu ložiska musel rozebrat celou pračku a pak jí zase smontovat. Jako se to dělá na lince. Měl to za chvilku, profík. Uměl by automechanik v české automobilce rozebrat, cokoliv opravit a zase složit celé auto? Opakuji potřetí, neumí jen něco přišroubovat, když dostane ten správný šroubovák?
Továrna Lamborghini si vystačuje s místními obyvateli, nepotřebují žádné cizí zaměstnance. V okolí továrny jsou samá pole, v kraji je rozšířené zemědělství, proto také Ferruccio Lamborghini vyráběl traktory. Jak se mohlo stát, že se ze zemědělců, pastevců stali dělníci a konstruktéři vyrábějící špičkové sportovní auto? Stávkováním jako v Mladé Boleslavi asi ne. Asi je nám to u Italů divné, ale asi vlastní pílí.
Neměl by stát vypsat nějaký grant na vývoj českého auta vyšší třídy než utápět peníze ve šrotovném či obecně v různých dávkách,
Továrna Lamborghini na mapách Google je zde.
Leave a Reply