Europoslanci místo řešení migrační krize vymýšlejí zástupné problémy, nyní žádají Evropskou komisi o zřízení centrálního euroregistru tachometrů či ujetých kilometrů, viz třeba článek na webu KDU-ČSL. Kolikrát opakuji známou pravdu: „Dej blbcovi moc, zřídí lejstro!“ a aplikované na politiky: „Dej politikovi funkci, zřídí úřad či aspoň registr.“
Pokud vím, Mazda má centrální registr již dávno, myslím, že Ford ho má také, Renault spíše ne.
Ministerstvo dopravy provozuje web www.kontrolatachometru.cz, kde zadáte z velkého techničáku VIN, pak číslo protokolu (například 16 05 0999, pozor, ne datum) a měly by vám naskočit stavy tachometrů v době vašich STK.
Datum prohlídky | Druh prohlídky | Stav km | Poznámka |
24.05.2016 | Pravidelná | 83 097 | |
25.05.2014 | Pravidelná | 49 386 |
Mimochodem, já mám na motorce nový tachometr a tak vedou na STK údaj z nového tachometru. Zda jsou na tomto webu i motorky, nevím, na moje údaje web ohlásil: „vozidlo nenalezeno“, tedy patrně nejsou.
Nikde není povinnost chodit s autem do servisu, tak některá auta v zamýšlené euroregistru prostě nebudou. A když mám auto doma na špalcích, nemusím ani chodit na STK.
Pokud budu chodit do servisu, bude to znamenat, že každá vesnická autodílna bude povinně hlásit stav tachometrů? Tedy Franta provozující dílnu bude večer ťukat do počítače stavy tachometrů? A co kdyby ten Franta před každou opravou stahoval ujeté kilometry na polovinu? Pak by auto mělo stav tachometrů přesně na polovině. A skutečné kilometry by si hlídal majitel kvůli výměně kapalin a řemenů. Ano, možná by se při koupi někdo ptal, proč majitel auta dělal výměnu kapalin a řemenu, když auto nemělo ujeté kilometry.
A stalo se někdy, že finanční úřad neuznal jako daňově uznatelné náklady na kapaliny a řemeny, kdyby se výměny provedly dříve, než doporučil výrobce? Kdo zaručí, že tento údaj nebude finančním úřadem „spárován“ s údaji z knihy jízd? A co je komu do toho, kolik ujedu kilometrů?
Když chodím do servisu, mám s sebou servisní knížku a ve vlastním zájmu si nechám psát všechny prohlídky, údaje o výměnách kapalin bývají vylepené v autě. Tak proč bych kupoval auto bez servisní knížky? A servisní údaje by měl poskytnout i značkový servis. Když nemám k dispozici servisní údaje, tak se nemohu spolehnout na nic, ani na stav tachometru.
Pro zajímavost, znáte nějaký euroregistr, tedy registr něčeho, který se v Česku nevede a vede se pouze na evropské úrovni? Napište ho v rámci diskuze u článku, po třech dnech tam bude dotazovaný euroregistr doplněn.
Leave a Reply