Pokud byste si kupovali auto, auto by nejezdilo a prodejce by ho nebyl schopen do měsíce opravit, co byste dělali? No, uplatnili byste svůj zákonný nárok a auto vrátili a vyrazili do jiného autosalónu. Když se něco porouchává v záruce, bude se to porouchávat i po záruce. Ale u smluv podle hospodářského zákoníku to může být jiné, a pokud něco uzavírá úředník za naše daně, tak si můžete být jisti, že tam bude pro kupujícího problém. To ani smlouvy na prodej letadel za miliardy nemohou být postaveny tak, že bude chráněn kupující a ne prodávající?
Pamatujete na akci lékařů, kde šlo pouze o 2 miliardy a zdraví národa? Co je pro tento stát důležitější, zdravotní péče nebo 4 nefunkční letadla?
Ministr obrany říká, že vrácení letadel je krajní řešení. Co je krajního na vrácení něčeho, co špatně létá a údajně ohrožuje piloty na životě? Pokud se piloti v letadlu zabijí, čí to bude odpovědnost?
Můžeme si položit jednoduché otázky?
To na světě není žádný jiný dodavatel letadel?
To nebylo žádné výběrové řízení, aby bylo možné oslovit jiného dodavatele, který také podal nabídku?
Budou po dobu opravy zapůjčena jiná letadla, což dělají i prodejci aut?
Bude hrazena smluvní pokuta?
Tady jde asi o něco jiného. Letadla armádě prodala česká společnost Omnipol, která vykazuje kapitál o málo vyšší než je výše denní smluvní pokuty, ta činí podle prvního odkazu 125 miliónů. Omnipol prý umí lépe nakupovat, než vojáci, ale průběh prodeje o tom zatím moc nesvědčí. Peníze za letadla již Omnipol na účtu určitě nemá, je otázka, zda má na účtu provizi, kterou za prodej získal, aby měl z čeho platit smluvní pokutu. Kde nic není, ani smrt nebere. Co kdyby podle českých zákonů armáda letadla vrátila, od Omnipolu by je Španělé nepřevzali a nevrátili peníze. Jak by Omnipol vrátil armádě peníze za letadla? Jak může být uzavřena smlouva s firmou, když vykazuje malý majetek vzhledem k ceně zakázky. To jako když byste si kupovali něco za milión od s.r.o., to riskujete, s.r.o. ručí omezeně, třeba jen 100 tisíc, které pak možná v rámci insolvenčního řízení dostanete. A proč Omnipol dostal okamžitě všechny peníze, normální by bylo, že třeba 10% z ceny by bylo pozdrženo na úhradu případných reklamací, běžné u staveb. Prostě smlouva, kterou by uzavřel podnikatel Franta určitě lépe, než celá slavná armáda.
Troufám si odhadnout, že nejenže po dobu oprav nedostaneme od dodavatele zapůjčena náhradní letadla, ale že nebude ani zaplacena smluvní pokuta těch 150 miliónů denně, o čemž svědčí druhý odkaz, kde se ceny denní pokuty najednou snížila na směšných 50 tisíc denně. O směšnosti této pokuty vypovídá fakt, že armáda zaplatí za 3 roky 700 miliónů za servis, tedy 640 tisíc denně! Pokud za tento servis již armáda platí, tak pak smluvní pokuta 50 tisíc denně je co? Výsměch daňovým poplatníkům, kteří to vše platí.
Nemáme peníze, nemáme letadla a můžeme jen doufat, že neplatíme servis za něco, co nemáme.
http://www.novinky.cz/domaci/240638-obrana-bude-kvuli-strojum-casa-uplatnovat-smluvni-sankce.html
ttp://www.novinky.cz/domaci/246884-vondra-vypovedet-smlouvu-na-letadla-casa-by-bylo-krajnim-resenim.html?ref=boxE
Leave a Reply