Učil jsem externě na 3 středních školách a na vysoké škole. Co pro mě byly obvyklé problémy?
Co mě zase bude čekat za problémy na učebně…
Kdysi byl na školách školník, který topil v kotli ústředního topení, doplňoval křídy, ráno větral učebny a vyměňoval žárovky. Dnes skoro vše zastává učitel.
Pokud něco z elektroniky na učebně nejde, tak určitě učitel nevolá školníka, neznám školníka, co se stará o elektroniku na učebně. Tak většinou učitel jde hledat po škole kolegu, co to má na starosti, ale co když ještě nepřišel do práce či je na obědě?
Čím psát na tabule?
První co je potřeba je mít křídy či fixy, na fixy na učebně většinou nebývají, tak si je učitel musí dojít „vyfasovat“ do skladu, tedy pokud tam „skladník“ a fixy jsou. Stává se, že učitel dostane omylem místo smývatelných fixů nesmyvatelné a je problém, kdo pak tabuli utře. Pomíjím učitele, který pomaloval fixy interaktivní tabuli, prostě mu nikdo neřekl, že na učebně taková tabule je (a vedoucího pracovníka z něho málem „kleplo“).
Různé projektory a tabule
Každá učebna bývá jiná. Souvisí to s povinnými výběrovými řízeními, nejlevnější nabídka je tak skoro vždy jiná. Tím nastává problém s obsluhou elektroniky na učebně, pokud máte 20 různých učeben, máte 20 různých obsluh. Na učebnách pak různé projektory, různé tabule. Obsluha různých tabulí s „barevnými pery“ nebývá nijak intuitivní. A znáte školníka, co dnes vymění žárovku v projektoru, která stojí třeba 3 000 Kč?
Počítače na učebně
Na učebny se dávají často starší počítače, pro prezentace a nižší rozlišení projektorů není potřeba velká kapacita počítače. Problém pak nastává ve spojení počítačů s projektory a tabulemi. Musíte vědět, že někdy musíte nejprve zapnout projektor a pak počítač, na jiné učebně je to zase naopak. Vypínací a zapínací sekvence bývají minutové, tak pokud se restartuje projektor a počítač, čeká se minuty, než vše zase naběhne a žáci – studenti čekají také.
A co nahrávání a vysílání výuky?
Znáte učebnu, kde učitel zmáčkne tlačítko a přednáška se nahrává a žák – student si jí může přehrát? Znáte učebnu, která umožní vysílání do místní sítě školy či do internetu, tedy že žák – student, který je nemocen či z nějakých důvodů mimo, může výuku sledovat přes internet?
Horko a zima na učebnách
Na školách bývají klimatizované učebny. Ale co když klimatizace nepracuje a na učebně je více než 26 nebo méně než 18 stupňů a žáci – studenti si stěžují? Učitel někoho volá, pokud ho seženete, tak ten s tím většinou moc neudělá, pouze se objedná oprava. A učitel je ten, komu si žáci – studenti stěžují.
Autorská práva.
Pokud chce učitel něco rozdat žáků studentům, tak si to většinou sám množí na kopírce. Většinou tím porušuje autorská práva, je to logické, někdo vytvoří knihu, učebnici a není možné z ní něco kopírovat žákům – studentům pro jejich výuku či jim dávat nějaké kopie na školní web, je potřeba si to řádně zakoupit.
I kopírování map z mapových portálu typu Mapy.cz podléhá autorským právům, autoři map museli zaplatit letadlo, snímkování a pak programátory a kreslíře.
Na koho se má učitel obrátit, když potřebuje vědět, co podléhá autorským právům? Na školníka či má nějaké škola svého školního právníka se znalostí autorských práv?
Dva měsíce prázdnin?
Znám učitele, co v době prázdnin žáků – studentů a své dovolené, píší učebnice, za jak dlouho vy napíšete učebnici?
Učitel musí si upravovat přípravy na výuku, vše se mění, dokonce i ve veřejném sektoru, který jsem také učil, do kterého přicházejí další webové služby občanům.
Ať mi někdo vykládá o současném (směšném) zvýšení platů učitelů, určitě není takové, aby učitel nadále setrval ve školství, i jako (dobrý) prodavač si učitel vydělá více.
Ať mi někdo vykládá o dvou měsících prázdnin. Učitelé mají samozřejmě jako všichni normální dovolenou podle zákoníku práce, žádné prázdniny.
Leave a Reply